Saltar al contenido principal
- -

Tecnología Accesible para la Inclusión

Voleu dissenyar els vostres productes tecnològics per ser accessibles a tothom?Conegueu els requisits que els productes i serveis de les TIC han de complir perquè siguin accessibles a totes les persones des d’un telèfon mòbil, fins a ordinadors, a través de pàgines web;Basat en les directrius d’accessibilitat web WCAG 2.1, desenvolupades per W3C.

Durada

5 setmanes

Sobre aquest curs

Hola, sóc José Miguel, vaig néixer amb la síndrome de Down, ja sóc gran, tinc 51 anys.

Tot i que tinc problemes de vista, orella i mobilitat, estic encantat de desenvolupar altres capacitats.M'agrada navegar per Internet, però de vegades és difícil.

Volia convidar -vos a obtenir més informació sobre l’accessibilitat amb aquest MOOC.Us registreu?

La tecnologia accessible per a la seva inclusió té com a objectiu proporcionar a l'estudiant les eines i els coneixements per a la creació de contingut digital accessible, és a dir, compleix l'estàndard europeu UNE-EN 301 549: 2022, "Requisits aplicables a l'accés al producte i als serveis per a la contractació pública a la contractació pública Europa ” -“ L’accessibilitat requerida adequada per a la fiscalia de productes i serveis TIC a Europa ”.A Espanya, aquesta regla s'ha materialitzat a la UNE-EN 301549: 2022 elaborada per la norma Aenor.

Aquest estàndard detalla els requisits que els productes i serveis TIC han de complir de manera que siguin accessibles a totes les persones des d’un telèfon mòbil, fins a ordinadors, a través de pàgines web;Així, els requisits per a la web es basen en les directrius d’accessibilitat del contingut web WCAG 2.1, desenvolupades per W3C.

Per tal de difondre aquests requisits i que les persones que generen contingut digital, ja sigui per a la web, el mòbil o els documents, ho facin de manera accessible i inclusiva.Nocions bàsiques d’accessibilitat que faran que totes les persones consumeixin els continguts digitals creats independentment de si tenen algun tipus de diversitat funcional.

Sota aquesta premissa, el curs "Tecnologia accessible per a la seva inclusió" neix sota la col·laboració entre la cadira Dicatic i la Fundació Un cop.

aprendré

El contingut del curs està format pels vídeos tutorials que serveixen d’eina per poder posar en pràctica tots els requisits d’accessibilitat que el contingut digital ha de complir, amb aquests vídeos els estudiants poden aprendre les eines tant per a la creació accessible com per a la verificació de l’accessibilitat de recursos TIC, ja creades.

L’últim mòdul de curs està format per vídeos testimonials de persones amb diferents discapacitats que relacionen quina és la seva discapacitat i què consisteix, quines són les barreres més habituals amb les que es troben diàriament amb productes i serveis TIC i quines són les eines que són les eines Aquestes són les eines que són les eines que utilitzen per accedir al contingut.També proposen solucions als principals problemes d’accessibilitat.

Requisits previs

El curs està dirigit a tots aquells que generen contingut digital, és a dir, per al públic en general, ara totes les persones creen algun tipus de contingut digital, des d’un correu electrònic, fins a un lloc web, mitjançant una aplicació mòbil.

Unitats

  1. Introducció a l’accessibilitat digital
  2. Accessibilitat web
  3. Accessibilitat mòbil
  4. Accessibilitat Office 365
  5. Avaluació final

Els professors del curs

Chele Esteve Sendra

Doctor amb menció internacional de la Universitat Politècnica de València.Professor i investigador (UPV).Master of Arts (MA) en Disseny Industrial de la UCE Birmingham (Regne Unit).Treballa en disseny per a la sostenibilitat i la innovació social i coordina l’Etsid Desis Lab, xarxa internacional de disseny per a la innovació social.És professora visitant al Col·legi de Disseny i Innovació de la Universitat de Tongji Xangai (Xina).Director del president de la bretxa digital i de la diversitat funcional de la UPV.

Des del 2021 és la mare i la germana de José Miguel, amb síndrome de Down.Aquest fill petit pot tenir algunes discapacitats davant els seus milers de capacitats sorprenents, destaca el seu gran sentiment d’amor, molt necessari i contagiós.

Emilio Espí Cerdá

Doctor in Fine Arts, forma part del Centre de Recerca i Medi Ambient de la UPV (CIAE).Ha participat en diferents projectes de recerca de la UPV amb Isaba, Femeval, Aidima, Aido, Centre D´Artesania de la comunitat valenciana.Forma part del grup d’investigador dicàtic.Ha format part dels programes de doctorat de UPV-Ondi Havana (Cuba), UPV-Alchimia dóna corport (Portugal).

Marta López Plaza

Marta López Plaza és diploma en ciències empresarials per la Universitat de València, postgrau en protocol institucional i empresarial i màster en comunicació Transmedia de la Universitat Politècnica de València.

Va començar la seva carrera professional en una televisió local mitjançant programes de televisió, com a presentador i editor fins que mantenim la subdirecció de televisió.

Desenvolupa el seu treball professional des del 2009 en la productora audiovisual de Visualem, que va fundar, especialitzada en la creació de contingut social des que treballa amb diferents ONG, fundacions, municipis i universitats.També és directora de cinema documental, destaca en la seva filmografia;El gust de les flors (2021) i els camps morats (2023).

Cristian Suárez Henríquez

Es va graduar en l'ensenyament de l'educació primària, menciona l'atenció a la diversitat (ULPGC).Màster en Mediació en Intervenció Familiar (ULPGC).Master en accessibilitat universal i ciutats intel·ligents (UJA).Expert en atenció precoç (ULPGC).Expert judicial en accessibilitat digital (Euroinnova i Antonio Nebrija University).

Mestre en diversos centres educatius privats.Control familiar al Tribunal Familiar de Las Palmas de Gran Canària.Professional independent en accessibilitat universal.Tècnic del Departament d’Accessibilitat Tecnològica de la Direcció Accessibilitat Universal i Innovació de Fundación una vegada.

Lourdes González Perea

Responsable del Departament d’Accessibilitat Tecnològica de la Direcció d’Accessibilitat Universal i Innovació en Fundación una vegada.Llicenciat en periodisme i té un màster en tecnologies integrades i societat de coneixement.Treballa en l’entorn de les tecnologies accessibles des del 2003, fent accessibilitat, consultoria, formació, certificació de productes i serveis, investigació social i gestió de projectes tecnològics.Ha participat en el disseny de metodologies per a l’avaluació de l’accessibilitat tecnològica i en els processos d’estandardització.

Enroll

MOOC es el acrónimo en inglés de Massive Online Open Course (que puede traducirse como Curso masivo abierto online).

Las siglas MOOC se utilizan para referirse a una iniciativa que comenzó en 2011 con un curso de Introducción a la Inteligencia artificial de la Universidad de Stanford en el que se inscribieron 160.000 estudiantes de 190 países, y que se ha convertido ya en un movimiento global al que se han incorporado las mejores universidades del mundo con la creación de diversas plataformas MOOC y miles de cursos que comparten un objetivo: proporcionar acceso gratuito a una formación superior de calidad a cualquiera que tenga una conexión a internet.

Los MOOCs están basados en la integración de tecnologías que existen desde hace tiempo en Internet: el vídeo en red, la evaluación automática a distancia y los foros de preguntas y respuestas en la web. Pero es ahora cuando los usuarios se han acostumbrado a usar el vídeo en red y las redes sociales en su día a día en Internet, lo que facilita que se creen comunidades de alumnos situados en cualquier parte del mundo que comparten conocimientos y experiencias y se ayudan en el proceso de aprendizaje, dándole a la formación online un nuevo enfoque colaborativo. Esto, unido a la disponibilidad de acceso a los cursos MOOC en cualquier momento y desde cualquier lugar en donde se tenga acceso a Internet, ha permitido crear una nueva comunidad global de estudiantes.

Los MOOCs de UPV[X] están diseñados para ayudarte a aprender trabajando a tu ritmo de forma independiente y proporcionarte el apoyo de la comunidad de aprendizaje si te hace falta.

Para ello los MOOCs están estructurados en módulos que suelen corresponder a una semana de trabajo (aunque no siempre es así). Los módulos se estructuran en lecciones con un vídeo, que dura normalmente entre 3 y 10 minutos, y una pregunta de refuerzo al final para ayudarte a fijar su contenido. Las lecciones están orientadas a tratar un concepto (o un número reducido de ellos) de forma que sean lo más atómicas que sea posible.

Los cursos MOOC de UPV[X] pueden tener distintos esquemas de evaluación, pero lo habitual es que al terminar cada módulo haya un examen (normalmente tipo test) que te permitirá comprobar tu evolución y fijar los conocimientos, y que cuenta en cierto porcentaje para la evaluación final. Con ello tendrás una realimentación frecuente de tu progreso que te permitirá ir mejorar tu proceso de aprendizaje.

Al acabar el MOOC habrá a un examen final para evaluar si has alcanzado los objetivos de aprendizaje que contará en un porcentaje mayor para la evaluación final.

En los MOOC también hay un foro de debate moderado por el equipo del curso donde los alumnos pueden consultar sus dudas sobre el contenido del curso y comentar aquellas cosas que les parezcan interesantes. El acceso a una comunidad online de internautas con tus mismos intereses y que están aprendiendo a la vez enriquece la experiencia del curso.

Esperamos sinceramente que disfrutes de nuestros MOOCs y aprendas con nosotros